28 Mart 2012 Çarşamba

Azerbaycan Usulü Yaprak Dolması

     Yarpak dolması desek daha isabetli olur zannedersem...Uzun zamandır blogumda biraz da güzelim Azerbaycan yemeklerine yer vermem gerektiğini düşünüyorum.Ömrümüzün büyük bir bölümü burada geçtiği için yemeklerine epey alıştık..Paylaşmamak vefasızlık olacağını düşünüyorum. Yaprak dolması Azerbaycanda   özellikle davet sofralarının vazgeçilmez yemeğidir.Yörelere göre küçük değişiklikler olsa da ben Bakü' de yapılan şekliyle yazacağım...Veee kusurum olursa affoluna...



MALZEMELER


  1. Yaklaşık yarım kilo kadar salamura yaprak ( asıl incecik küçük Bakü yaprağı olmalıki )
  2. Yarım kilo kuzu kıyma
  3. Yarım kilo dana kıyma( aslında kuyruk yağı kullanılıyor ama istersen yağlı kıymayla da olabiliyor)
  4. 250 gr tereyağı
  5. 2-3 tane orta boy soğan
  6. 1 bağ dereotu ( burada yeşillik bağları daha küçük oluyor )
  7. 1 bağ taze kişniş ( özellikle kişniş tadını veren yeşillik )
  8. Birkaç dal maydanoz ( kişniş tadını bastırmayacak kadar )
  9. Birkaç dal taze nane
  10. 1 çay bardağı dolmalık pirinç
  11. 1 tatlı  kaşığı karabiber
  12. 1 çay kaşığı toz kırmızı biber
YAPILIŞI

  • Eğer salamura yapraksa iyice yıkanıp kaynar suya bastırıp çıkarılır ki sert olmasın.
  • Taze yapraksa sıcak suda bir- iki kaynadıktan sonra süzülerek alınır.
  • Soğan elde ( rondo sulandırıyor)incecik kıyılır.
  • Kıymalar ve baharatlar bir tabakta birleştirilir.
  • Yeşillikler çok ince kıyılıp eklenir.
  • Tereyağı ayrı bir yerde eritilir.
  • 2-3 kaşık tere yağını üzerine dökmek için ayırdıktan sonra kıymaya eklenir.
  • En son pirinci de ekledikten sonra malzemeler karıştırılır.

  • Yapraklar açılıp eğer büyük ise ikiye bölünerek kullanılır.
  • Orjinalinde küçücük filiz yapraklar kullanılıyor.
  • 1 tatlı kaşığı kadar iç harçtan yaprağın ortasına konularak kenarlarını katlayıp kare olacak bir şekilde sarılır.
  • Sarılan dolmaların üzerine sardıktan sonra hafif bastırıldıktan sonra yassıltıp tencereye dizmeye başlanır.


  • Bu şekilde yapraklar bitene kadar sarılır.

  • Önceden ayrılan 2-3 kaşık tere yağını yaprakların üzerine gezdirilir.
  • Arzuya göre 1-2 kaşık sıvı yağ da eklenebilir.
  • Tencerenin içine bir kapak kapatılır.( pişerken dağılmasın diye)
  • Üzerini kapatacak kadar SOĞUK su eklenir.
  • Kaynayana kadar harlı sonra kısık ateşte yaklaşık bir saat kadar pişirilir.
  • Üzerine konulan suyu çekmiş ve yumuşacık olduktan sonra ocağı kapatıp yaklaşık yarım saat dinlendirilir.
  • Yanında yoğurtla sıcak olarak servis yapılır.
  • Nuş olsuuun ( Azerbaycan diliyle ) 

2 yorum:

  1. Canim benim Azerbaycan ismini gorunce kostum geldim. Harika olmus. 3 sene oldu yiyemedim soyle annemin teyzemin ablamin elinden . Cok harika yapiyorlar.Kendim yapinca oyle olmuyor hemde turk sarmasi seklinde sariyorum oyle de olmuyor ki..
    Eline saglik olsun canim..
    Sevgiler..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler canım...tabi orjinali gibi olmasa da yapmaya çalıştım.Bende çok seviyorum.Selam ve sevgiler...

      Sil